Sateenkaaren päässä

Eskari- ja päiväkotielämää

Ystävyyttä ja kansainvälisyyttä

on 25.10.2014

”Anna hymyn tehdä siltaa, vaikka kieltä osaa et.

Anna hymyn tehdä siltaa, tunteet löydät lämpöiset.

Kun pieni suurta on ja käsi lämpöinen,

katseen kosketus kuin kesän kukkanen.

Pieni suurta on, se kaiken muuttaa voi. Toivon laulu soi.”

Ajankohtaisen YK:n päivän ja tulevan lasten oikeuksien päivän myötä Sateenkaaressa vietettiin viikkoa ystävyyden ja kansainvälisyyden merkeissä. Pitkin viikkoa tutustuttiin mm. naapurimaiden ja ryhmän lapsen ”toisen kotimaan” lippuihin, ystävyyden ja eri maiden lauluihin ja leikkeihin. Teemaan liittyvää toimintaa oli toimintapisteiden muodossa, liikuntasalissa ja lauluhetkillä. Lauluja ja leikkejä kertailtiin aamu- ja päiväpiireissä, joissa ko. biiseihin tutustutaan varmasti myös jatkossa lisää.

1. päivä: toimintapisteet

1. piste: Maailman lasten leikkejä

Leikimme tällä pisteellä eri maiden, ystävyyden ja rauhan leikkejä. Mukana olivat seuraavat leikit:

Pitkä, pätkä, pallero, pizza: musiikin (eri maiden musiikkia) soidessa kuljetaan vapaasti tilassa. Kun musiikki lakkaa tehdään ohjaajan komentojen mukaan – pitkä = noustaan varpailleen, pätkä = mennään kyykkyyn, pallero = mykkyrään lattialle, pizza = levyksi lattialle.

Honkong-Peking: musiikin (eri maiden musiikkia) soidessa kuljetaan vapaasti tilassa. Kun musiikki lakkaa tehdään ohjaajan komentojen mukaan – kiinanmuuri = pitkä jono kädet kaverin olkapäällä, riisin syönti = lattialle risti-istuntaan ja syödään leikisti riisiä, Lohikäärme = lattialle mahalleen ja lohikäärmeen karjaisu.

Sylituolipiiri: musiikin soidessa (eri maiden musiikkia) marssitaan ympäri tuolipiiriä. Musiikin lakatessa istutaan tuoleille, joita on yksi vähemman kuin leikkijöitä, joten joku lapsista pääse istumaan toisen lapsen syliin. Vähennetään tuoleja vähitellen – lopuksi vain yksi tuoli.

Tangram-peli: monille tuttu kiinalainen geometrian tuntemusta ja logikkaa vaativa peli, jossa seitsemästä palasta muodostetaan mallin mukaan erilaisia kuvioita.

lokakuun loppu 020

Parileikit: parit seisovat vastakkain ja silmät kiinni. Laitetaan kämmenet vastakkain, sormenpäät vastakkain, kyynärpäät vastakkain ja otetaan parin käsistä kiinni sekä käydään kyykyssä.

2. Piste: Ystävyyden ja maailman lasten lauluja

Laulut ja laululeikit tulivat hieman tutuksi pitkin viikkoa. Toimintapisteellä ja muutenkin mukana olivat seuraavat ystävyyden ja maailma lasten laulut:

”Maailman lapset ottivat sakset, leikkasivat valtiot kartoiltaan: Pois heitti huolet, liimas toiset puolet. Sillälailla rakensivat uuden maan.”

Matkalaulu (”Matkustan ympäri maailmaa, laukussa leipää ja piimää vaan…”)

Ruoho huojuu tuulessa

Tuiki, tuiki tähtönen (eri kielillä)

Uusi ystävä

Minun ystäväni

villasukkauusi ystävä

3. piste: Eri maiden liput

Tällä pisteellä lapset pääsivät tutustumaan Suomen naapurimaiden ja ryhmän lasten ”toisen kotimaan” lippuihin. Liput tunnistettiin yhdessä ja tämän jälkeen lapset saivat värittää valitsemansa lipun. Tällainen ”lippumeri” Sateenkaaressa saatiin aikaan.

lokakuun loppu 005lokakuun loppu 023

2. päivä: Maailman lasten liikuntaleikit

YK:n päivän liikunta Kaukaan koulun salissa oli täynnä kansainvälistä meininkiä. Lapset pääsivät tutustumaan paitsi liikuntaleikkeihin ympäri maailman, myös lasten oikeuksiin liittyviin leikkeihin.

Parinotto ja tervehtiminen: musiikin soidessa tehtiin eläinliikkeitä ympäri salia. Kun musiikki lakkasi, piti etsiä pari ja tervehtiä häntä ohjaajan kertomalla tavalla. Lisäksi tervehtimiseen sai käyttää ”Matkalaulusta” tuttuja eri maiden kieliä.

Huolenpito-leikki: lasten tehtävänä oli kuljettaa ”myttyä” liinan päällä pienryhmissä tehden samalla erilaisia tehtäviä. ”Mytystä” piti pitää koko ajan hyvä huoli, eikä se saanut tippua liinan päältä.

Herra Susi (Englanti): yksi leikkijöistä valitaan herra sudeksi, joka on selin muihin päin ja, jolta muut kysyvät ”Paljonko kello?”, johon susi vastaa esim. ”Kello on kaksi”, jolloin leikkijät saavat ottaa kaksi askelta kohti sutta. Herra suden vastatessa ”Lounasaika”, tämä lähtee ottamaan muita kiinni. Kiinni jäänyt on seuraava Herra susi.

Läpsy (Turkki): tehdään piiri, jonka keskelle menee läpsy. Piirissä olevat kannustavat läpsyä taputtamalla käsiään yhteen. Läpsyn tavoite on osua piirissä olevia käteen ja samalla juosta sisäpiirissä. Näin ollen piirissä olevien lasten on väisteltävä parhaansa mukaan laittamalla kädet oikeaan aikaan selkänsä taakse. Taputus ei saa kuitenkaan loppua, joten kaikki eivät voi laittaa käsiään selän taa yhtäaikaa. Läpsyltä osuman saanut on uusi läpsy.

Helmijahti (Kreikka): tehdään rivi salin viivalle, jossa leikkijät seisovat kädet edessä ”kuppina”. Leikin johtaja saa käteensä helmen, jota hän lähtee ”pudottamaan” leikkijöiden käteen, kunnes laittaa oikeasti helmen jonkun leikkijän käteen. Helmen saanut lähtee karkuun kohti edessä olevaan turva-aluetta ja muut yrittävät ottaa hänet kiinni. Mikäli helmen saanut lapsi pääsee turva-alueelle on hän seuraava johtaja. Mikäli joku saa hänet kiinni, tulee kinniottajasta uusi johtaja.

Paimen ja lampaat: valitaan yksi paimen, joka menee piirin keskelle. Muut ovat lampaita. Paimen katsoo tarkasti lampaansa ja heidän järjestyksensä, minkä jälkeen hän sulkee silmänsä. Tällä välin lampaat määkivät ja tömistelevät jalkojaan. Lisäksi kaksi lammasta vaihtaa paikkaa. Merkin saatuaan paimen avaa silmänsä ja yrittää havaita, mitkä kaksi lammasta vaihtoivat paikkaa.


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

64 − = 55