Sateenkaaren päässä

Eskari- ja päiväkotielämää

Huhuu, kuka puhuu ja hui kauhistus: U-kirjain

on 19.11.2014

Kirjain-teemaa jatkettiin Sateenkaaressa U-kirjaimen parissa. U-kirjaimeen tutustumiseen lapsia johdateltiin lukemalla Salaisen maan tarina ”Hui kauhistus”, jossa tällä kertaa surullinen ja yksinäinen Hirviö sai uusia ystäviä. Tarinan teemoista ja tapahtumista keskusteltiin yhdessä.

marraskuun loppupuoli 019

Seuraavaksi kuuntelimme muutamaan kertaan Ellan ja Aleksin ”Huhuu, kuka puhuu”-laulun. Aluksi keskityimme tarkkaan kappaleen sanoihin ja pohdimme sitä, mistä eläimestä laulu kertoo. No, sehän on tietenkin Bubo Huuhkaja! Tämän jälkeen kävimme läpi sanoja tarkemmin ja etsimme niistä U-kirjaimia… ja löytyihän niitä ainakin ”huhuu”, ”puhuu”, ”huuhkaja” ja ”kaupunki”. Lopuksi vielä jammailimme tämän Ellan ja Aleksin ”Huhuu, kuka puhuu” räpäytyksen tahdissa.

Tästä etenimme pysäkkityöskentelyyn, minkä kautta tutustuimme U-kirjaimeen tarkemmin. Tällä kertaa varsinaisia pysäkkejä oli vain neljä. mutta tekemistä jokaisella pisteellä oli kohtuullisen paljon. Aikaa U-kirjaimen parissa orientointeineen ja tehtäväpysäkkeineen käytimme noin 60 minuuttia. Tässä mukana olleiden pysäkkien ja tehtävien esittely:

1. kädentaidot: U-pöllöt ja U-hirviöt

marraskuun loppupuoli 021

Kädentaidoissa ahkeroitiin U-pöllöjen ja U-hirviöiden parissa. Salaisessa maassa hirviö ulisi, joten tämän myötä nämäkin lasten taiteilemat ja liitutyönä toteutetut HIRVIÖT ulisivat U-kirjaimia. U-pöllöt lapset piirsivät liiduilla ja tämän jälkeen laveerasivat sinisellä vesivärillä. Koristuksekseen nämä pöllöt saivat U:n näköisiä sulkia. Tässä osa U-taidenäyttelyämme:

marraskuun loppupuoli 023marraskuun loppupuoli 026 marraskuun loppupuoli 027marraskuun loppupuoli 024

marraskuun loppupuoli 028 marraskuun loppupuoli 030 marraskuun loppupuoli 033marraskuun loppupuoli 031

2. ”Lukeminen”

Tällä pysäkillä oli tarjolla U-sanojen tavutusta hyppimällä. Lasten piti siis hyppiä kuva-sanakorttien tavujen lukumäärä lukusuoralla.

marraskuun loppupuoli 014

Lisäksi lapset saivat valita kolmesta erilaisesta logico-tehtävästä mielensä ja vaikeustason mukaan sopivan. Tehtävissä piti miettiä mm. alkukirjainta, koota sanoja ja etsiä sama sana.

marraskuun loppupuoli 017

3. kirjoittaminen

Kirjoitus-pysäkillä lasten tehtävänä oli kirjoittaa mallin mukaan isolle paperille tussilla jo tutuksi tulleiden kirjainten yhdistelmiä. Huomasimme, että jo muutamasta kirjaimesta saa muodostettua sanoja. Kynätehtävänä oli moniste, jossa harjoiteltiin lisää U-kirjaimen piirtämistä. Edelleen pyrimme kiinnittämään huomiota oikeisiin kirjoitussuuntiin, eli alkaako kirjaimen piirtäminen alhaalta ylös vai ylhäältä alas! Sekä tietenkin siihen, että suomenkielessä sanoja kirjoitetaan vasemmalta oikealle.

marraskuun loppupuoli 022

4. Eskarikirjan tehtävät

Kisu pikkukuun eskarikirjasta lapset saivat tehdä U-kirjainta käsittelevältä aukeamalta haluamansa tehtävät, kuitenkin vähintään 3 tehtävää. Tarjolla U-kirjaimen etsintää, riimipareja ja lisää U-kirjaimen piirtämisen harjoittelua.

marraskuun loppupuoli 020


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

68 − 59 =