Sateenkaaren päässä

Eskari- ja päiväkotielämää

”Nami, nami, nami, nami porkkanaa…” N-kirjain

on 18.1.2015

Sateenkaarelaiset tutustuivat kevätlukukauden ensimmäisenä kirjaimena N-kirjaimeen. Orientointina aiheeseen luimme Salaisen maan tarinan ”Nenämusiikkia”, jossa aiheena olivat eri aistit ja niiden kautta oppiminen. Teppo Koiruus tutki maailmaa kuonollaan ja hajuaistillaan. Kisu Pikkukuu käytti viiksiään eli tuntoaistia. Musta Kissa kuunteli tarkasti ja Kuningas taas näki hyvin. Possu Pesoselle ominaista oli tutustua ympäristöön makujen maailman kautta. Tarinan jälkeen keskustelimme aisteista ja syvennyimme tarkemmin makuaistiin. Ensin kuuntelimme ja lauloimme tämän monelle tutun laulun:

Popsi popsi porkkanaa 

”Popsi, popsi porkkanaa, hampaita se vahvistaa.

Nami nami nami nami porkkanaa, hampaita se vahvistaa.

Haukkaa, haukkaa hedelmää, omenaa tai päärynää.

Nami nami nami nami hedelmää, omenaa tai päärynää.

Maista, maista mansikkaa, sitä ei voi vastustaa.

Nami nami nami nami mansikkaa, sitä ei voi vastustaa.

Popsi, popsi porkkanaa, maista, maista mansikkaa.

Haukkaa, haukkaa hedelmää, vitamiinit sulle jää.”

Laulun jälkeen maistelimme suussaamme N-äännettä ja piirsimme ilmaan N-kirjaimen taikasormella useampaan kertaan. Lopuksi siirryimme oikeaan maisteluun, kun tehtävien lomassa lapset saivat napostella porkkanaa, lanttua ja kesäkurpitsaa. N-kirjaimeen liittyvät tehtäväpisteet olivat seuraavat:

1. Kädentaidot

tammikuun puoliväli 026

Kädentaidoissa lapset saivat tehdä oman puutarhansa, joka oli N-kirjaimen muotoinen. Ensin leikattiin N-kirjaimen muotoinen kasvimaa ruskeasta paperista ja sen jälkeen liimattiin se oranssille kartongille. Lopuksi lapset piirsivät liiduilla haluamansa kasvikset paperille ja leikkasivat sekä liimasivat ne kasvimaalle. Aika mainioita kasvimaita saatiinkin aikaan. Tässä muutama valmistunut työ:

tammikuun puoliväli 027tammikuun puoliväli 028

2. Kirjoittaminen

Ensin harjoiteltiin siveltimellä ja vedellä N-kirjainta suureen kokoon liitutaululle. Oikeaa kirjoitussuuntaa haettiin tämän jälkeen monistetehtävällä, jossa oli tarjolla eri kokoisten N-kirjainten piirtämisen harjoittelua.

tammikuun puoliväli 025tammikuun puoliväli 016

3. ”Lukeminen”

”Lukeminen” -pysäkillä lasten tehtävänä oli käydä katsomssaa ympäri tilaa olevia lappuja, joissa oli jokaisessa tuttuja kirjaimia sisältäviä sanoja seinäänpäin käännettynä. Yhden lapun ”luettuaan” kyseinen sana piti tulla kirjoittamaan paperille. Lappua sai käydä katsomassa niin monta kertaa kuin tarvitsi. Paitsi lukutaitoa, niin myös muistia tuli treenattua tässä…

tammikuun puoliväli 017

4. Eskarikirjan tehtävät

Kisu Pikkukuun eskarikirjassa tehtiin N-kirjaimeen liittyviä tehtäviä. Lapset saivat valita kirjan aukeamalta kolme tehtävää. Kuvassa myös maistiais porkkanat, lantut ja kesäkurpitsat.

tammikuun puoliväli 020


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

79 − 70 =