Sateenkaaren päässä

Eskari- ja päiväkotielämää

Luvut ja lukumäärät 1-4

on 24.1.2015

1. Orientointia ja aloitusleikkejä

Sateenkaarelaiset tutustuvat talven aikana lukuihin ja lukumääriin, joita on jo pohjustettu syksyn mittaan pelein ja leikein. Aluksi tavoitteena on lukujen tunnistaminen, esim. mallikorttien ja eri aistien avulla tehtävin harjoituksin. Ilmaan tai kaverin selkään piirtäminen auttaa myös numeromerkkiin tutustumisessa. Hyviä alkuleikkejä ovat taas lukumäärien etsiminen lähiympäristöstä ja itsestä. Meilläkin lapsilta kysyttiin: ”Mitä sinussa on kaksi?” ja; ”Mitä näet ympärilläsi kaksi kappaletta.” Lisäksi monet laululeikit sopivat hieman sovellettuna hyvin mm. lukujen, lukumäärien ja summamuotojen opetteluun, Sateenkaarelaisille tutuksi tuli ainakin ”Elefanttimarssi”, jossa mukaan tuli tai lähti aina 1-4 elefanttia. Näin harjoiteltiin lukujen 1-4 summa- ja erotusmuotoja.

2. Lukutaulut

Sateenkaarelaiset syventyivät lukuihin ja lukumääriin niihin liittyvän materiaalin avulla. Pareittain tai pienryhmissä valmistuivat hienot lukutaulut, joihin lapset etsivät ja liimasivat omaan lukuunsa liittyvät materiaalit. Pohdittavana oli mm. lukusuora ja naapuriluvut, kellonaika, lukusana, numeromerkki, dominot, noppa, sormet ja rahat. Näin lapset saivat mahdollisimman monipuolisen kuvan opeteltavista luvuista. Alla lapset työntouhussa, lukutaulutehtävän parissa…

tammikuun loppupuoli 011tammikuun loppupuoli 013tammikuun puoliväli 014

3. Numeroiden piirtäminen ja eskarikirjan tehtävät

Numeromerkin piirtämistä harjoiteltiin paitsi ilmaan tai kaverin selkään myös suureen kokoon liitutaululle liiduilla tai vedellä ja siveltimellä. Lopuksi oli vuorossa kynätehtäviä eli ko. lukujen monisteet ja niihin liittyvät eskarikirjan tehtävät. Kellonaikoja harjoiteltiin monisteessa, johon merkittiin oikeat tasatunnit…

image imagetammikuun loppupuoli 015

4. Pelit ja leikit

Sydän- ja tähtipelit olivat jo tuttuja. Sydänpelissä tuli peittää luku, joka oli yksi enemmän kuin nopan silmäluku. Tähtipelissä taas yksi vähemmän.

tammikuun loppupuoli 014

Nopanheitossa suuremman luvun saanut sai palkinnoksi timantin. Ensimmäiseksi kymmenen timanttia kerännyt oli voittaja. Timatit kerättiin munakennoihin.

tammikuun puoliväli 013

Lautapelissä piti noppaa heittämällä päästä lähdöstä maaliin. Mikäli osui laudalla olevien lukujen päälle sai palkinnoksi yhtä monta dinosaurusta. Voittaja oli pelaaja, joka keräsi eniten dinoja.

tammikuun puoliväli 010

Noppatehtävässä heitettiin noppaa esim. kymmenen kertaa ja rastitettiin jokainen tulos kaavakkeeseen. Lopuksi piti vertailla, mitä lukua heitettiin eniten.

image

Hajotuspelissä etsittiin hajotuskoneen avulla kaikki luvun kolme ja neljä hajotelmat. Siniset menivät Kisu Pikkukuulle ja punaiset Teppo Koiruudelle.

image

Lisäksi mahdollisuus oli harjoitella numeromerkin ja lukumäärän yhdistämistä munakennotehtävässä tai lukuihin liittyviä summamuotoja laskutehtävien ja nappien / timattien avulla. Logicotehtävät ja iPadin matikkapelit tukivat myös lasten lukuihin ja lukumääriin 1-4 tutustumista.

tammikuun loppupuoli 016tammikuun puoliväli 012


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

99 − 95 =