Sateenkaaren päässä

Eskari- ja päiväkotielämää

Luvut ja lukumäärät 5-8

on 12.2.2015

1. Virittäytymistä

Sateenkaarelaiset jatkoivat lukujen ja lukumäärien parissa. Lukuihin 5-8 tutustuminen aloitettiin aina yhteisillä leikeillä ja virittäytymisellä aiheeseen. Numeromerkin piirtämistä harjoiteltiin taikasormella ilmaan. Lukumääriä etsittiin ympäristöstä ja itsestä. Varsinkin viitonen oli helppo löytää (sormet, varpaat, eskaripäivät jne.) ”Kapteeni käskee” -leikissä piti tehdä tehtäviä tai liikkeitä ko. lukumäärä. Summamuotojumpassa tehtiin liikkeitä lukua hajottaen, esim. teimme yhden kierrehypyn ja seitsemän haara-hyppyä (1 + 7 = 8). Lisäksi luimme Salaisesta maasta matikkatarinaa… Aikaa lukujen 5-8 parissa käytimme kahden päivän toiminta-ajan verran eli noin 2 x 60 minuuttia.

2. Lukutaulut

Virittäytymisen jälkeen teimme jokaisesta luvusta esim. parityönä lukutaulun. Lasten piti etsiä omaan lukuunsa liittyvää materiaalia ja koota ne kartongille. Yhdessä pohdimme mm. kellonaikoja, noppaa, dominoita, lukusuoralla naapurilukuja, rahaa ja piirrettiin tauluihin myös oikea määrä sormia. Lapsista tehtävä oli mielekäs, mutta varsinkin eurojen ja rahan kanssa isompien summien miettiminen oli haastavaa.

helmikuun alku 008tammikuun loppu 011

3. Pelit, tehtävät ja leikit

Hajotuskone

Hajotuskoneella lapset pääsivät etsimään luvun viisi eri muotoja. Tehtävä oli laittaa oikea määrä nappeja koneeseen ja katsoa paljonko tuli punaiselle (Tepolle) ja paljonko siniselle (Kisulle). Tämän jälkeen piti löytää oikea kohta pelialustalta ja siirtää napit sinne. Peli loppui, kun luvun kaikki hajotusmuodot oli löydetty.

image

Värisauvat ja multilinkit

Värisauvoista oli kätevä rakentaa esim. viitosen mittaisia erilaisia raitoja. Tarkoituksena oli löytää taas kaikki kyseisen luvun hajotusmuodot. Multilinkeistä rakenneltiin eri lukujen mittaisia torneja.

tammikuun loppu 010image

Timantti- ja nappipeli

Timanttipelissä heitettiin nyt kahta noppaa, joiden silmäluvut piti laskea yhteen. Tämän jälkeen lukuja verrattiin ja suuremman luvun saanut sai ottaa itselleen yhden timantin, joita kerättiin munakennoon. Ensimmäisenä 10 timattia kerännyt oli voittaja. Nappipelissä toimittiin pareittain. Käytössä oli esim. 6 nappia. Toinen pareista laittoi silmät kiinni ja toinen pani osan napeista toiseen nyrkkiin ja osan toiseen. Tämän jälkeen toisessa kädessä olevat napit näytettiin parille, jonka piti pohtia, kuinka monta nappia nyrkissä oli piilossa.

image

Mäkkärimatikka ja laskutehtäviä 

Mäkkärimatikassa piti laittaa ranskalaisia oikeisiin pusseihin. Ranskalaisissa oli lukujen 1-8 summamuotoja vaille vastausta. Toistoja tällä keinolla saatiin paljon… Laskutehtäviä harjoiteltiin myös mm. nappien ja noppien avulla.

tammikuun loppu 007helmikuun alku 006helmikuun alku 015

Kädentaidot

Numeromerkin piirtämistä harjoiteltiin mm. hiekkaan, leselautaselle ja liitutaululle suureen kokoon ennen kuin päästiin monistetehtävän pariin. Lisäksi osa lapsista valmisti kartongista sopivasti nro 8 pelipaitoja – kyseessä oli tietenkin Sel8nne. Joku saattoi ihmetellä paidan väriä, onko Selänne siirtynyt pelaamaan HPK:n joukkueeseen?

helmikuun alku 007helmikuun alku 012helmikuun alku 010


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

72 − 63 =