Sateenkaaren päässä

Eskari- ja päiväkotielämää

Luvut 9-10 ja kertausta

on 8.3.2015

Alkuleikkejä

Matetematiikan parissa jatkoimme jo lukujen ja lukumäärien 9 ja 10 parissa. Lisäksi kertailimme lukualuetta 0-10 erilaisten toiminnallisten tehtävien kautta. Alkuleikeissä tutustuttiin kymppi- eli sydänpareihin jumppaamalla. Opettaja näytti ensin eim. yhden haarahypyn ja lasten piti miettiä montako yhteen pitää lisätä, jotta saadaan kymmenen ja tehdä siis esim. yhdeksän kyykkyä. Näin käytiin läpi kaikki kympin summamuodot. Lisäksi tutustuimme kymppi ja ysi numeroiden piirtämiseen tekemällä kaverin selkään kymmenen ysiä ja kymmenen kymppiä. Harjoittelimme summamuotoja myös myrkkysieni-leikillä, jossa oli ysin ja kympin summamuotoja. Kerääjä näytti aina laskun muille ja mikäli muut leikkijät vastasivat oikein, sain sienestäjä sienen koriinsa… kunnes tietenkin tuli aluksi sovittu myrkkysieni, jolloin muut huusivat ”myrkkysieni”! Tästä jatkettiin pistetyöskentelyn parissa. Lukuja 9-10 ja ”kertaustunnin” parissa vietimme aikaa noin 2×60 minuuttia eli kahden päivän toiminta-ajan verran.

1. Lukutaulut

Jälleen rakenneltiin pareittain lukutauluja ysistä ja kympistä. Samalla tutustuttiin mm. dominoihin, kellonaikoihin, rahamääriin, numeroihin ja sormiin. Yhdessä piti löytää materiaalien joukosta joko ysiin tai kymppiin liittyvät asiat ja leikkailla sekä liimailla ne kartongille. Näin lapset pääsivät tutustumaan monipuolisesti ko. lukuun. Jälleen kerran etenkin euromäärien miettiminen oli lapsille haastavaa, mutta yhdessä löysimme rahakukkaroon oikeat rahamäärät.

helmikuun loppu 004

2. Kädentaidot ja kynätehtävät

Aluksi kymppiä ja ysiä harjoiteltiin lese- ja hiekkalautasille. Näin saatiin taas useita toistoja suureen kokoon. Tämän jälkeen päästiin monistetehtävän pariin, jossa harjoiteltiin ysiä ja nollaa. Toisessa monistetehtävässä apuna olivat dinot. Lasten piti miettiä kymppipareja ja ysin summamuotoja ja etsiä puuttuva luku. Lisäksi tehtiin eskarikirjasta tehtäviä liittyen ko. lukuihin.

helmikuun loppu 008 helmikuun loppu 019

3. Pelejä ja leikkejä

Sydänpari muistipeli

Tässä pelissä sydän- eli kymppiparit muodostivat aina etsittävät kortit. Mikäli pelaaja löysi parin, esim. 0 ja 10, niin sai jatkaa kääntämällä uudet kaksi korttia.

helmikuun loppu 007

Mäkkärimatikka

Mäkkärimatikassa tehtävänä oli pussittaa ranskiksia oikeisiin pusseihin. Eli ranskikset sisälsivät summamuotoa lukualueelta 1-9. Muutama haastavampi ranskis piti sisällään kympin summa- ja erotusmuotoja, esim. 1 + __  = 10.

helmikuun loppu 022

Kymppiparit noppapelinä

Tässä yksinkertaisessa pelissä heitettiin noppaa pareittain vuorotellen. Parin piti kertoa paljonko nopan silmälukuun oli lisättävä, jotta tuli kymmenen.

helmikuun loppu 021

Lumiukkopeli

Lumiukkopelissä piti heittää kahta noppaa ja laskea silmälukujen summa. Tämän jälkeen katsottiin taululta mikä lumiukon ”osa” piirrettiin paperille. Näistä syntyi hieman hassuja ukkoja, joilla saattoin olla useampi kaulaliina tai porkkananeä.

helmikuun loppu 016

Lumiukko – tarkkuusheitto

Tässä heittopelissä isolle paperille maalattua lumiukkoa yrittettiin pommittaa kolmella ”lumipallolla” (isoja massapalloja). Päästä sai kolme pistettä, keskivartalosta kaksi ja alavartalosta yhden pisteen. Tämän jälkeen heittäjän piti laskea pisteet yhteen ja merkata tulos tuloskaavakkeeseen.

helmikuun loppu 023

Lukusuorahyppyjä

1-10 lukusuoralla tehtiin erilaisia hyppyjä. Lapset hyppivät ja laskivat lukuja etuperin, takaperin, kahden välein parilliset ja parittomat.

helmikuun loppu 017

Helmipeli

Helmipelissä toinen pareista piirsi paperille erivärisiä helmiä yhdeksän tai kymmenen. Tämän jälkeen kerrottiin järjestys kaverille ja katsottiin tuliko helminauhoista samanlaiset.

Noppapeli

Noppapelissä heitettiin kahtanoppaa pareittain. Noppien silmäluvut laskettiin yhteen ja verrattiin parin vastaaviin. Suuremman luvun saanut sai timatin munakennoonsa. Ensimmäisenä munakennon täyteen saanut oli voittaja.

helmikuun loppu 006

Värisauvat

Värisauvoilla tehtiin kaikki kymppiparit. Kympin pitkä värisauva oli siis 0 + 10 tai 10 + 0 jne.

helmikuun loppu 005


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

86 − 85 =