Sateenkaaren päässä

Eskari- ja päiväkotielämää

Häkkyröitä ja Ruususia – R-kirjain

on 20.3.2015

Aloitus

Sateenkaarelaiset jatkoivat kirjainten parissa – tällä kertaa vuorossa oli R-kirjain. Aluksi luimme Salaisen maan kertomuksen ”Hirvittävä häkkyrä”, jossa aiemmin Salaisen maan asukkaita pelottanut lohikäärme oli matkalla lähemmäs. Tämä lohikäärme osoittautuikin sadussa jonkinlaiseksi koneeksi, joka uhkasi kaikkea elävää ja siis myös Salaista maata. Tarinan lukemisen jälkeen keskustelimme siitä, mikä tämä ”lohikäärme” saattoi olla ja miksi eläimet pelkäsivät sitä. Tämän jälkeen tunnustelimme salaisuus pussista uutta kirjainta. Pussiin ei saanut kurkistaa, vaan kirjain piti tunnistaa pelkästään tuntoaistin perusteella. Pussista löytyi tietenkin R-kirjain. Yhdessä pohdistelimme R-kirjaimeen liittyviä kuuntelu-, muisti- ja riimitehtäviä sekä kuuntelimme kuuluuko sanassa / nimessä R-äänne. R-kirjaimella alkaa myös erään prinsesessan nimi, jonka lapset nopeasti muistivat – sehän on tietenkin Ruusunen. Pienten prinsessa ja prinssi nukkien avulla muistelimme yhdessä ”Prinsessa Ruusunen” -satua, josta löysimme monta R-sanaa, mm. rukki, värttinä, ruusunen ja pahatar… näissä R-kirjain seikkaili alussa, lopussa ja keskelläkin. Lopuksi täristelimme R-äännettä samalla pyörittäen sormella ”rukkia”. Loppuleikkinä ennen toimintapisteitä oli tietenkin perinteinen laululeikki ”Prinsessa Ruusu linnassa…”

Prinsessa Ruusu linnassa, linnassa, linnassa.

On pahan noidan pauloissa…

Ja linnan muurit kohoaa…

Vuos sadan nukkuu Ruusunen…

Vaan prinssi uljas avun tuo…

Hän rientää kauniin Ruusun luo…

Heräjä Ruusu kaunoinen…

Nyt tanssikaamme laulellen…

maaliskuu alkupuoli 053

1. Kirjoittaminen ja piirtäminen

R-kirjainta harjoittelimme liitutaululle, jonne piirrettiin viisi kirjainta suureen kokoon. Toisena kirjoitusharjoituksena teimme suurelle paperille toiset viisi R-kirjainta ja piirsimme R-kirjaimella alkavia sanoja. Näitä olimme aiemmin yhdessä keksineet ”Laiva on lastattu” -leikin tyyliin.  Lisäksi sai kirjoittaa R-sanoja, mikäli osasi. Lopuksi teimme tutun monisteharjoituksen, jossa R-kirjaimen piirtämistä tehtiin lisää.

imagemaaliskuu alkupuoli 054maaliskuu alkupuoli 063maaliskuu alkupuoli 069

2. ”Lukeminen”

”Lukeminen” -pisteellä oli R-sanoja alku- ja lopputavuja. Lasten tavoitteena oli yhdistää tavut sanoiksi ja asettaa ne oikean kuvan alle. Tehtävä onnistui hyvin myös niiltä lapsilta, jotka eivät osaa lukea. Päättelyn ja poissulkemisen avulla oikeat sanat löytyivät mukavasti. Toisena vaihtoehtona oli aiemmin tutuksi tullut kuva-sanamuistipeli. Lisäksi lapset pääsivät taas pelaamaan myrkkysientä kirjaimin ja ääntein.

maaliskuu alkupuoli 061maaliskuu alkupuoli 059

3. Kädentaidot

Kädentaidoissa teimme ”Prinsessa Ruususen” unet teoksen, jossa sinisellä ja punaisella vesivärillä laveeraamalla syntyi unenomainen sommitelma. Jokainen sai itse miettiä sopivan millaisen unen Ruusunen näki – siis kuinka paljon teoksessa oli sinistä ja kuinka paljon punaista. Väreistä syntyi erilaisia, hienoja muotoja, jotka eivät sinänsä saaneet esittää mitään, vaan jokainen katsoja saa kuvitella, mitä työssä näkee.

imagemaaliskuu alkupuoli 065

image image imagemaaliskuu alkupuoli 064

4. Eskarikirjan tehtävät

Kisu Pikkukuun eskarikirjassa oli myös R-kirjaimeen liittyviä tehtäviä. Näissä lapset pääsivät miettimään mm. onko sanassa R-kirjainta ja missä kohtaa sanaa R-kirjain löytyy. Mahdollisuus oli myös tehdä labyrintti-tehtävä tai harjoitella R-kirjaimen piirtämistä lisää.

maaliskuu alkupuoli 058


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

2 + 4 =