Sateenkaaren päässä

Eskari- ja päiväkotielämää

M niin kuin maja

on 27.3.2015

Aloitus

Sateenkaarelaiset pääsivät tällä kertaa tutustumaan M-kirjaimeen. Aluksi muistelimme, mitä Salaisessa maassa oli aiemmin tapahtunut. Tämän jälkeen siirryimme Salaisen maan satuun ”Miettimismyssyjä”, jossa eläimet pohtivat ajattelun, miettimisen ja rauhallisuuden merkitystä ongelmien ratkaisemiseksi. Keskuteltuamme sadusta lapset johdateltiin M-kirjain pariin seuraavan lorun kautta:

”Nousi kaksi menninkäistä,
harjastukka suuri päistä.
Kuusen oksaan kukkumahan,
oksille sen nukkumahan.
Eipä olleet äänet heikot,
konsa kuorsasivat veikot.
Hätkähtivät pauhuun suureen,
kapsahtivat kuusen juureen.”
Lausuimme ja rytmittelimme lorua taputtaen sekä tömistäen samalla peruskomppia. Lorun mennikäinen asuu tietenkin majassa, johon keräsimme M-kirjaimella alkavia sanoja. Näitä lapset keksivät niin paljon, että maja tuli aivan täyteen… Sanat kerättiin liitutaululle ja luettiin yhdessä.
image
Seuraavaksi lapset suuntasivat M-aiheisille toimintapisteille:
1. Kädentaidot
Kädentaidot-pisteellä lapset saivat tehdä oman mennikäisen tai itse suunnittelemansa majan. Ensin M-kirjaimen muoto piirrettiin kartongille tai voimapaperille ja sen jälkeen se leikattiin tarkasti irti. Taustapaperille piirrettiin liiduilla tai tusseilla esim. puita, metsää tai taloja, minkä jälkeen M-kirjaimen muotoinen maja liimattiin ko. paperille. Tämän jälkeen lapset saivat jatkaa työskentelyä piirtämällä majan sisälle haluamiaan asioita ja tavaroita. Tällaisia upeita majoja lapset suunnittelivat ja toteuttivat:
image image image image image image
2. ”Lukeminen”
Tällä pisteellä jo lukemaan oppineille oli tarjolla M-arvoituksia, jotka heidän tuli alla olevien vihjeiden perusteella ratkaista ja kirjoittaa tai piirtää vastaus paperille. Tässä M-arvoitukset ja vastaukset:
Se on valkoinen.
Se on soikea.
Sen voi paistaa tai keittää.
(Muna)
 
Sillä on häntä.
Se on valkoinen.
Se nukkuu talviunta.
Se asuu laakson keskellä korkeassa sinisessä talossa.
(Muumi)
 
Se asuu vedessä.
Sillä on pyrstö, mutta se ei ole kala.
Erään sellaisen nimi on Ariel.
(Merenneito)
 
Se on tahmeaa.
Se on makeaa.
Sitä voi levittää keksin päälle.
(Marmeladi)
 
Se on lemmikkieläin.
Se on jyrsijä.
Se asuu häkissä.
Usein sillä on kaverina kani.
(Marsu)
 
Se on kova.
Jos sen löytää, saa toivoa.
Puuron lisäksi niitä voi olla myös glögissä.
(Manteli)
image
Toisena tehtävänä olivat tutut kuva-sana muistipeli, jossa piti yhdistää M-kirjaimella alkava pari sekä myrkkysieni-peli kirjaimin ja ääntein. Tällä kertaa tietenkin mukana myös uusi kirjain M.
maaliskuun lopussa 006image
Kolmantena harjoituksena oli tavujen hyppiminen. M-äänteeseen oli liitetty joko pitkä tai lyhyt vokaali tähän tapaan: Ma, maa, mi, mii jne. Lyhyen vokaalin kohdalla hypittiin yhdellä jalalla ja pitkän kahdella jalalla. Samalla yritettiin lukea kyseinen tavu.
3. Kirjoittaminen
Kirjoittamista ja M-kirjaimen muotoa harjoiteltiin ensin hiekkaan kymmenen kertaa suureen kokooon. Tämän jälkeen vuorossa oli tuttu monistetehtävä, jossa kirjainmuotoa treenattiin lisää. Lapset kirjoittivat lisäksi yhdessä aiemmin keksityt M-sanat paperille mallin mukaan.
maaliskuun lopussa 005maaliskuun lopussa 002
4. Eskarikirjan tehtävät
Kisu Pikkukuun eskarikirjassa M-kirjaimen kohdalla oli tarjolla mm. alkutavun löytämistä, alkuäänteen kuuntelemista ja M-kirjaimen piirtämisen harjoittelua. Lapset saivat valita aukeamalta kolme mieluisinta tehtävää, jotka tekivät.
maaliskuun lopussa 003

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

19 + = 24