Sateenkaaren päässä

Eskari- ja päiväkotielämää

Punahilkka ja kuningas: P- ja K-kirjaimet

on 17.4.2015

Aloitus

Jälleen Sateenkaaressa oli vuorossa uusiin kirjaimiin tutustumista. Tutustuminen aloitettiin tutusti kuuntelemalla Salaisen Maan kertomukset ”Possujuhlat” ja ”Kirppusirkus”. ”Possujuhlat” sadun aihe oli ajankohtainen, sillä siinä käsiteltiin maistamista ja pöytätapoja – olivathan Sateenkaarelaiset menossa ravintolaan syömään. ”Kirppusirkuksessa” pohdittiin paitsi kierrättämistä myös kehumisen ja kannustamisen merkitystä oppimisessa. Lyhyen keskustelun jälkeen jumppasimme ”Kuningas jumpaa” -laululeikin tahdissa ja kopisuttelimmme ”korkokengissä” K-kirjainta ja K-äännettä. Lisäksi lapset tekivät omalla kehollaan K-kirjaimia…

”Humppaa, pumppaa

kuningas jumpaa,

koivet kattoon, kaviot ristiin,

harja hassuun huiskeeseen,

turnajaisten tuiskeeseen.

Kuka jalkoja heiluttaa, kuka on kuningas, mikä on maa?”

image

P-kirjaimeen johdateltiin ”Pieni Punahilkka” -sadulla, joka esitettiin mininukketeatterina. Lopuksi etsimme vielä P- ja K-kirjaimia nimistä ja leikimme ”Punahilkan korista löytyy” (Laiva on lastattu) -leikkiä ja keräsimme P-sanoja koriin. Taululle kirjoitettiin ja ”luettiin” myös lasten keksimiä K-sanoja. Tästä lapset jatkoivat sujuvasti P- ja K-aiheisille toimintapisteille:

1. Kädentaidot

image

Tällä pisteellä työskenneltiin kirjainaskartelujen parissa. Lasten käsissä syntyivät niin K niin kuin kuninkaat (Adolf-ponit) kuin kirjaimet vaatteet päällä. K-kirjaimen muotoon itsensä jumpannut kuningas leikattiin kartongista ja liimattiin isolle paperille. Kuningas viimeisteltiin liiduilla, kultaisella kruunulla ja villalangasta leikatulla harjalla sekä hännällä. P- ja K-kirjainten vaatteet tehtiin kangaspaloista, jotka liimattiin paperille. Tässä muutamia valmuistuneita töitä:

image image image image image image image image image

2. Kirjoittaminen

P- ja K-kirjainten muotoa harjoiteltiin ensin hiekkaan piirtämällä kumpaakin kymmenen kappaletta. Tämän jälkeen lapset pääsivät monistehtävän pariin. Lisäksi kirjoittamista tuli harjoiteltua, kun lapset saivat kirjoittaa taululle kerättyjä P-sanoja paperille liidulla. Etusivulle hahmoteltiin iso P-kirjain ja sisäsivulle kirjoitettiin mallin mukaan P-kirjaimella alkavia sanoja.

image

3. ”Lukeminen”

”Lukemista” ja kertomista lapset pääsivät harjoittelemaan kuva-sanakorteilla, joissa oli P- ja K-kirjaimella alkavia sanoja. Ko. korteilla pelattiin kaikille tuttua Alias-peliä eli sananselitystä. Toisena tehtävänä oli tuttu myrkkysieni-peli kirjaimin ja ääntein. Kolmentena lukemistehtävänä oli kirjainruudukko, josta piti etsiä P-kirjaimella alkavia sanoja. Tämä tehtävä oli tarkoitettu jo hyvin lukemaan oppineille (tekstitaso).

imageimage

4. Eskarikirjan tehtävät

Kisu Pikkukuun eskarikirjassa oli vuorossa harjoiteltaviin kirjaimiin liittyviä tehtäviä, joissa piti miettiä mm. alku- ja lopputavuja. Tehtäviä oli kaksi aukeamaa, joilta lapset saivat valita yhteensä neljä mieluista tehtävää.


4 Responses to “Punahilkka ja kuningas: P- ja K-kirjaimet”

  1. Satu sanoo:

    Innokkaana olen koko vuoden seurannut eskarinne toimintaa ja vaikuttaa tosi hyvältä, varsinkin tuo tehtäväpysäkki toiminta. Kiinnostaisi tietää ryhmänne koko, tai siis montako lasta pysäkkitoiminassa on yhtäaikaa? Onko muuten tästä työskentelytavasta olemassa kirjallisuutta?

    • Eskari sanoo:

      kiva että olet seurannut blogia… meillä on 22 lapsen ryhmä ja kaksi opettajaa. Yleensä kummallakin opettajalla on oma ryhmänsä (ollut pysyvä pienryhmä koko eskarin), joten noin 10 lasta toimii pysäkeillä. Suunnittelemme päälinjat yhdessä, mutta toteutuksen ja toiminnan tarkan sisällön kumpikin hoitaa tavallaan. Lastenhoitaja auttaa tarpeen / tilanteen mukaan jommassa kummassa pienryhmässä. Kirjallisuudesta en tiedä. Pysäkkitoiminta jäi itselle mieleen OKL:n matikan demoilta – lisätietoja ja ideoita on löytynyt lähinnä netistä ja muista blogeista. Toimintatapa on meidän ryhmässä toiminut mielestäni hyvin – lapsille on koko ajan tekemistä, työrauha on hyvä ja samalla lapset oppii mm. itsenäistä työskentelyä, parityötä ja olemaan vuorovaikutuksessa. Opettajalta vaatii ”juoksua” ympäri auttelemassa lapsia ja tarkistamassa lasten tekemisiä. Pitää luottaa ja opastaa sekä ohjeistaa, että tehään töitä kun on sen aika.

  2. Satu sanoo:

    Olen toteuttanut tämän kauden aikana samantyyppisesti tehtäväpysäkkitoimintaa oman ryhmäni kanssa (en vain ole kutsunut sitä tuolla nimellä, joten kiitos myös arkenne jakamisesta tänne blogiin, olen saanut teiltä paljon ideoita 🙂 Nyt ajatuksenani olisi vakiinnuttaa tämä työskentelytapa ensikaudeksi ryhmäämme. Taidan pyytää työpariani tutustumaan myös teidän blogiinne!

    • Eskari sanoo:

      Hyvä, jos tällainen tapa työskennellä toimii siullakin… hyväksi koettuja toimintatapoja kannattaa jatkaa ja jakaa myös eteenpäin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

− 4 = 3