Sateenkaaren päässä

Eskari- ja päiväkotielämää

Hyvä ystävä: H- ja Y-kirjaimet

on 10.5.2015

Aloitus

imageimage

H- ja Y-kirjaimiin tutustuttiin Sateenkaaressa Hyvä Ystävä -teemalla. Salaisesen maan sadut toimivat alkusykäyksenä päivän toimintaan. ”Hirmuinen vahinko” -sadussa Hirviö ja Kisu Pikkukuu leikkivät yhdessä kirjaimilla. Tarinassa sivutaan myös ystävyyttä ja yksinäisyyttä. ”Yllätyssyli” kertomuksen pääsanoma on nimenomaan läheisyyden ja ystävyyden merkitys. Tämän jälkeen leikimme, lauloimme ja loruilimme ystävä-teemalla. Teimme ystäväpiirin, jossa nostimme kätemme ylös (Y-kirjaimen muoto). Kehonkirjaimia muodostimme yhdessä ystävän kanssa. Ystävän sydämestä löytyy -leikissä keräsimme taululle H-kirjaimella alkavia sanoja. Lisäksi lapset miettivät vastauksia kysymykseen, mikä hyvä ystävä tekee? Vastaukset kirjoitettiin lapuille, joita tarvittiin myöhemmin toimintapysäkeillä.

Ystävän hymy

”Ympärillä ystävät.

Yllätysten aika.

Yksin ei jää yksikään,

jos luottaa hymyn taikaan.”

liinalaulu

Yhteisen aloituksen jälkeen lähdimme pysäkkityöskentelyn pariin:

1. Kädentaidot

Lapset saivat valita joko pikku h-kirjainaskartelun eli hevosen tai Y-ystävän. Y-ystävistä tuli joko pari tai kokonainen piiri (rivi) ystäviä. Y- ja H-kirjaimet leikattiin kartongista ja viimeisteltiin joko liiduilla tai puuväreillä. Upeita töitä lapset saivat taas aikaan:

imageimagetoukokuun alku 001toukokuun alku 002toukokuun alku 004toukokuun alku 005

2. Kirjoittaminen

Kirjoittaminen-pysäkillä tutustuttiin ensin H- ja Y-kirjainten sekä aiemmin opittujenkin aakkosten muotoon. Kirjaimia muovailtiin muovailuvahasta ja rakenneltiin multilinkeistä. Tämän jälkeen kirjainmuotoja harjoiteltiin monistetehtävässä.

imageimageimageimage

3. Lukeminen ja saduttaminen

H-kirjaimesta lapset tekivät pienen ”kirjan”, jonka kanteen tuli suurikokoinen H-kirjain. Hyvän ystävän sydämeen kerättyjä H-sanoja ”luettiin” ja kirjoitettiin kirjan sisäsivuille. Lisäksi ”Mitä hyvä ystävä tekee?” -lappujen sanoja kirjoitettiin kirjasen seuraavalle sivulle. Laput oli ripoteltu ympäri huonetta ja lasten pitä läydä aina ”lukemassa” lappu.

Tarinanopilla lapset saivat yhdessä ystävän kanssa keksiä ja saduttaa oman kertomuksensa. Kertomus aloitettiin aina ”Olipa kerran…” ja sitten vaan mielikuvitusta peliin ja miettimään nopan osoittaman kuvan mukaista tarinaa.

imageimageimageimage

4. Eskarikirjan tehtävät

Kisu Pikkukuun eskarikirjan tehtävistä tehtiin taas H- ja Y-kirjaimeen liittyviä tehtäviä. Molemmilta aukeamilta lapset saivat valita kaksi tehtävää.

image


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

+ 74 = 83